PIANO-COACHING

PIANO-COACHING

Bij Piano-Coaching gebruik ik de piano als middel om jouw persoonlijke ontwikkeling te versterken. Tijdens het spelen en studeren onderzoek ik samen met jou de mentale processen die daarbij een rol spelen. Vaak ontdek je dat dezelfde patronen ook in het dagelijks leven terugkomen, en sommige daarvan kunnen je onbewust belemmeren.

Door inzicht te krijgen in deze processen en ze via het pianospelen te doorbreken, ontstaat ruimte voor verandering – op een manier die je normaal gesproken misschien alleen in een psychologische setting zou tegenkomen.

Het grote voordeel is dat je op een toegankelijke, creatieve manier aan jezelf werkt, wat uiteindelijk zorgt voor meer balans en welzijn.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Beter leren luisteren naar jezelf en naar anderen.
  • Ruimte vinden om je emoties te uiten.
  • Je waarnemingsvermogen versterken en verfijnen.
  • Werken aan je persoonlijke ontwikkeling.
  • Constructief leren omgaan met feedback.
  • Uitdagingen leren aangaan en hanteren.
  • Leren genieten van wat je doet.
  • Ontspannen, onthaasten en innerlijke rust bevorderen.
  • Meer aanwezig leren zijn in het moment.

Bij de piano-coaching werk ik met elementen uit de positieve psychologie, oplossingsgerichte therapie, psycho-educatie en het oefenen in aanwezigheid – leren in het moment te zijn.

Positieve psychologie richt zich op het versterken van positieve ervaringen en kwaliteiten van de cliënt.
Oplossingsgerichte therapie focust op het benutten van iemands sterke kanten en beschikbare hulpbronnen. Samen onderzoeken we welke met vaardigheden al aanwezig zijn om uitdagingen aan te pakken. Deze vorm van begeleiding is kortdurend en resultaatgericht.
Pyscho-educatie biedt inzicht in de ervaren problematiek en ondersteunt in het leren omgaan met psychische klachten.
In het moment staan betekent volledig aanwezig zijn in het nu. Want het verleden en de toekomst zijn creaties van je denkproces en belemmeren je bewustzijn.

Daarnaast laat ik mij graag inspireren door de visie van spirituele leraren en auteurs als Eckhart Tolle, Sadhguru, Deepak Chopra en Gurudev.

Aanbevelingen

“Met enkele eenvoudige handreikingen heeft onze zoon hulp gekregen om zichzelf meer te kunnen sturen en daardoor meer rust te vinden. Niet meer dan nodig is, maar wel met resultaat. Voor ons een prettige ervaring!”
2017 – Berend-Jan Molijn

“Ik ken Roger als een professionele en hartelijke collega, die tijd neemt om zorgvuldig te luisteren en mee te denken. Hij heeft een down-to-earth benadering die praktische handvatten biedt voor eenieder die bereid is tot oplossingen te komen.“
2016 – Daisy Klinkers

“Roger is een zeer kundig psycholoog, die mijn gezin heeft voorzien van uitstekend advies over onze vijf jaar oude dochter. Roger is erg goed in het observeren van kinderen en hun interactie met ouders en anderen en geeft eerlijke en praktijkgerichte feedback.”
2016 – Arvid Hoffmann

“Wij zijn bij via een sociaal werker bij Roger terechtgekomen omdat onze zoon oppositioneel gedrag vertoonde. Ons hele gezin had veel last van zijn gedrag en we waren radeloos. Roger heeft onze zoon begeleid met dit probleem. Hierbij heeft hij ook onze gezinsleden meerdere malen gesproken. Roger hielp ons met het vinden van oplossingen en werkte aan het verbeteren van de communicatie binnen ons gezin. Na een half jaar is het gedrag van onze zoon duidelijk beter en is er meer harmonie in ons gezin. Door de gesprekken met Roger zijn mijn vrouw en ik bewust geworden dat de oorzaak van het oppositioneel gedrag van onze zoon niet alleen bij hem ligt, maar dat wij hier ook een duidelijk aandeel in hadden.”
3 juni 2019 – R.M

“Vanaf de geboorte hebben wij moeite gehad met contact maken met ons zoontje J. Hij reageerde weinig op ons. Het leek alsof hij in zijn eigen wereldje zat. Omdat onze dochter pianoles bij Roger had en wij hoorde dat hij psycholoog is hebben wij gevraagd of hij iets voor J, toen 3 jaar, kon betekenen. Misschien iets met muziek en coaching. Roger heeft deze uitdaging aangegaan en heeft 2 jaar met hem gewerkt. Na enkele maanden lukte het Roger om contact te krijgen met J. Vanaf dat momenten werd het contact geleidelijk aan beter en kon hij zelfs met hem muziek maken. Uiteindelijk heeft J tijdens een leerlingenconcert een jaar later een pianostukje voorgespeeld dat hij met Roger had ingestudeerd. Later is door een psychiater vastgesteld dat J autistisch is.
9 juli 2019 J.W.

“Roger was in eerste instantie mijn pianoleraar waarmee ik een prettige “klik” had. Door een gedeeld interesse in mensen hadden we ook wel eens gesprekjes over andere zaken dan over de pianoles.
Na het plotseling overlijden van mijn moeder was ik emotioneel niet meer in staat piano te spelen; mijn wereld stond emotioneel gezien op zijn kop.Roger heeft coaching aangeboden bij de rouwverwerking om weer balans en rust te vinden. Onze gesprekken hebben een klankbord-insteek waarbij Roger zich ook open stelt. Doorzijn empathische en warme houding en goede luister- en waarnemingsvermogen ben ik nu na ruim een half jaar langzaam beter in staat om met mijn drastisch veranderde leven om te gaan. De handvatten uit onze op basis van gelijkwaardigheid gevoerde gesprekken blijken een grote hulp in het rouwverwerkingsproces en ik voel me beter in staat te nuanceren.
Roger praat je niets aan. Hij luistert, ook naar wat er niet gezegd wordt, vanuit het uitgangspunt: respect voor, warmte en behoud van jouw eigenwaarde. Jij bent oké, misschien kun je het jezelf wel iets minder moeilijk maken.”
2 december 2019 – M.O.